PEMIKIRAN
KEILMUAN DARI PERSPEKTIF ISLAM
Prof Dr. Syed Naquib Al-Attas telah mendefiniskan
ilmu sebagai ketibaan makna dalam diri seseorang yang menyebabkan berlaku perubahan
berdasarkan ilmu yang diperolehi. Umumnya ilmu ialah pengetahuan dan kepandaian
tentang sesuatu bidang yang disusun secara bersistem menurut kaedah yang
digunakan untuk menerangkan sesuatu yang berkait dengan bidang ilmu tersebut. Oleh
itu, ilmu menurut Islam dan Barat adalah berbeza kerana bagi Barat ilmu hanya
dapat digarap oleh akal dan pancaindera sahaja, sedangkan ilmu dalam Islam
adalah bersifat meluas dan diluar batas pancaindera.
KEPENTINGAN ILMU
Ilmu merupakan suatu perkara yang terpenting dalam
kehidupan manusia kerana perkembangan dan kemajuan sesuatu bangsa di dunia
berkait rapat dengan kemajuan dan perkembangan ilmu pengetahuan yang terdapat
pada bangsa itu sendiri. Justeru, Islam telah mengingatkan kita tentang hakikat
ini menerusi pelbagai ayat-al-Quran dan hadis Rasulullah SAW. Penekanan terhadap
kepentingan dan keperluan menuntut ilmu membuktikan bahawa Islam adalah satu
agama yang memartabatkan ilmu pengetahuan dan orang yang berilmu, berdasarkan
sabda Rasulullah SAW, maksudnya “ menuntut ilmu adalah wajib ke atas tiap-tiap
orang Islam lelaki dan perempuan”. Hal
ini membuktikan menuntut ilmu merupakan perkara yang penting dan menjadi
kewajipan bagi setiap orang Islam (Ramawan Ab.Rahman, 2011:70).
Oleh itu, menurut Rabiatul Adawiyah Ahmad Rasyid
(2004: 45) dalam kajian mengenai konsep kesepaduan ilmu: antara Islam dan Barat
menyatakan kepentingan ilmu pengetahuan dalam Islam ialah akan membawa manusia ke
arah kebahagiaan di dunia dan akhirat, melalui ilmu, manusia mampu menjalankan
ibadah dengan sempurna sama ada ibadah khusus atau ibadah umum, ilmu agama atau
ilmu yang terdapat dalam al-Quran akan menjadi banteng yang mencegah seseorang
daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh syarak serta menolak dari
sifat kejahilan dan kebodohan sama ada dalam perkara agama atau dalam mengejar
kebendaan duniawi.
Selain itu, Hussain Othman (2009: 72), menyatakan
ilmu dalam Islam dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu ilmu fardhu ain
dan ilmu fardhu kifayah. Ilmu fardhu ain juga dapat dipecahkan kepada tiga
bahagia iaitu pertama, ilmu tauhid yang berkaitan ilmu ketuhanan melibatkan
perkara-perkara solat, akidah dan keimanan. Kedua, fekah iaitu ilmu berkaitan
ibadah yang melibatkan hubungan manusia dengan Allah SWT dan hubungan manusia
dengan manusia. Ketiga, tasawuf iaitu ilmu akhlak yang berkaitan dengan sifat-sifat
mahmudah (terpuji) dan sifat mazmumah (tercela ) serta berkaitan adab dan
kelakuan manusia dengan Allah SWT, manusia dengan manusia dan manusia dengan
alam sekeliling. Manakala ilmu fardhu kifayah pula ialah ilmu yang lebih umum
yang diperlukan untuk manfaat dan kegunaan umat Islam seperti ilmu perniagaan,
ilmu kedoktoran, ilmu pengurusan, ilmu pertanian dan sebagainya.
Sumber-sumber ilmu pengetahuan dalam Islam ialah
wahyu iaitu ilmu pengetahuan daripada Allah SWT kepada hambanya yang dipilih di
kalangan hamba. Pancaindera juga merupakan sumber ilmu dalam Islam yang
melibatkan sentuhan, ciuman, penglihatan, pendengaran dan deria rasa merupakan
sumber pengetahuan utama dan amat berguna buat manusia. Selain itu, akal
merupakan sumber utama ilmu pengetahuan manusia kerana ia membezakan antara
manusia dan binatang kerana dengan akal manusia mampu membezakan mana yang baik
dan buruk. Malahan dalam Islam, ilmu melalui intuisi atau ilham turut diterima
kerana merupakan pengetahuan yang diperoleh tanpa melalui proses pemikiran tertentu, contohnya, seseorang yang mempunyai
masalah tetapi dapat menyelesaikan masalah tersebut secara tiba-toba tanpa
melalui proses tertentu, ilmu ini dalam Islam dipanggil firasat atau pandangan
bashirah (tembus) yang dikurniakan oleh Allah SWT (Ramana Ab. Rahman, 2011:
67).
KESIMPULAN
Sehubungan itu, Ilmu dalam Islam melibatkan skop
yang luas kerana Islam telah menghimpun antara agama dan ilmu iaitu tidak ada
sebarang pertentangan antara agama dan ilmu disebabkan agama itu sendiri adalah
ilmu dan ilmu itu adalah agama. Ilmu dalam perspektif Islam dikenali sebagai
sifat, proses dan hasil yang merangkumi pelbagai perkara seperti al-Quran,
syariah, sunnah, iman, kerohanian, hikmah, makrifat, pemikiran, sains dan
pendidikan. Oleh itu, ilmu adalah teras dalam sistem agama Islam dan penekanan
kepada pembacaan sebagai aset terpenting dalam usaha menimba keilmuan dan
pengiktirafan Allah SWT sebagai sumber tertinggi ilmu pengetahuan manusia
sebagaimana wahyu yang terawal di turunkan kepada Rasulullah SAW.
RUJUKAN
Hussain Othman.
(2009). Wacana asasi agama dan sains.
Johor: Penerbit Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Ramawan Ab.
Rahman. (2011). Pengantar tamadun dan
sejarah pemikiran Islam. Selangor: Penerbitan Alambaca SDN.BHD.
Rabiatul Adawiah
Ahmad Rasyid. (2004). Konsep kesepaduan ilmu: antara Islam dan Barat. Tesis
Master. Universiti Malaya.