ILMU ISLAM DAN BARAT DARI SUDUT
EPISTEMOLOGI
PENGENALAN
Kalimah iqra merupakan manifestasi wahyu yang
pertama diturunkan kepada manusia menerusi Rasulullah SAW, jelas membuktikan
bahawa kepentingan ilmu dalam kehidupan manusia. Hal ini sejajar dengan perintah
Allah SWT yang meletakkan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini. Malahan imam
Syafie menyatakan “tuntulah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akan menjagamu dan
menjadikan cemerlang di dunia dan akhirat, di samping ia menjadi amalan para
nabi, rasul dan orang-orang soleh”. Selain itu, ayat-ayat al-Quran juga banyak
menekankan kepentingan ilmu dan didapati terdapat lebih kurang 800 rujukan yang
berkaitan dengan ilmu. Justeru ilmu yang terpenting adalah ilmu pembangunan
insan yang merujuk kepada agama,akidah, Tuhan dan memahami hukum hakam Allah
SWT, dengan itu apabila beriman kepadaNya kita diperintahkan untuk mencari ilmu
dan beramal dengan ilmu tersebut iaitu merujuk kepada ilmu fardhu ain yang
menjadi kewajipan setiap muslim.
EPISTEMOLOGI ILMU ISLAM
Konsep
epistemologi kebiasaannya dikaitkan dengan persoalan falsafah iaitu dalam aspek
pengkajian ilmu pengetahuan. Oleh itu, konsep epistemologi menurut Islam
menjadi peranan terpenting dalam masyarakat kerana ia adalah pandangan hidup
yang merangkumi kehidupan di dunia dan akhirat. Epsitemologi adalah salah satu
cabang ilmu falsafah yang membincangkan berkaitan haikat, makna, kandungan,
sumber dan proses ilmu. Secara kesimpulannya ialah membawa maksud kajian
berkaitan ilmu pengetahuan (Sulaiman Nordin, 2008:1)
Menurut
Sulaiman Nordin (2008), epistemologi ilmu Islam adalah bersandarkan kepada
sumber asas yang utama iaitu wahyu dan tidak menolak ilmu yang berunsurkan akal
pemikira kerana ilmu dalam Islam adalah berbentuk sepadu dan tidak terpisah. Hal
ini dapat dilihat pada ilmu fardhu ain seperti akidah, ibadah, akhlak, syariah
dan lain-lain yang menjadi asas utama dan membentuk satu gandingan sepadu
dengan ilmu kifayah seperti sains dan teknologi yang memudahkan urusan manusia.
Selain
itu, ilmu ialah hakikat tentang sesuatu perkara kerana dalam Islam sumber ilmu
yang sebenar adalah daripada Allah SWT yang dianugerahkan kepada sesiapa sahaja
yang dikehendakiNya. Oleh itu, ilmu dalam Islam boleh dibahagikan kepada
beberapa peringkat berdasarkan sumber-sumber
yang diiktiraf dalam Islam ialah ilmu wahyu, ilmu ilham dan ilmu akal
kerana setiap bahagian ilmu terdapat hieraki dan kedudukannya dalam Islam ilmu
yang diterima menurut bidang epistemogi Islam (Basri Husin, 2009: 186)
EPISTEMOLOGI BARAT
Menurut
Sidek Baba (2011) menyatakan, epistemologi ilmu Barat adalah bersifat sekular
yang tidak meletakkan agama sebagai landasan utama dalam setiap penyelidikan
ilmu sehingga membawa kepada fahaman rasionalisme, saintisme, humanisme,
liberalisme dan modernisme Barat yang akhirnya membawa kepada permasalahan
akidah buat umat Islam khususnya. Hal ini kerana, pemikiran Barat yang
berasaskan fahaman sekular ini hanya berasaskan kepada fakta, data dan dapatan
hasil ujikaji seta pemerhatian yang menggunakan akal dan dibuktikan dengan
pancaindera semata-mata tanpa melibatkan nilai agama dalam setiap penyelidikan
ilmu. Ilmu bagi Barat tidak boleh dikaitkan dengan agama kerana faktor agama
untuk dijadikan hujah empiris akan tertolak dan dianggap sebagai dogma iaitu
tidak mempunyai asas pembuktian secara saintifik yang melibatkan perkara yang
tidak mampu dibuktikan oleh akal dan pancaindera seperti perkara ghaibiyyat.
Sehubungan
itu, fahaman epistemologi ilmu Barat yang bersifat sekular ini tujuan mencari
dan mempelajari ilmu bukanlah sasaran untuk menjadi khalifah Allah SWT yang
mencari kebenaran kewujudan Allah SWT dalam setiap kejadian sebaliknya hanya
bermatlamatkan ilmu sekadar ilmu dan memberikan rasa ingin tahu manusia yang
tidak terbatas demi kepentingan tersendiri dan kebendaan. Oleh itu, wujudlah
pengkaji-pengkaji ilmu yang hanya berterusan membuat kajian demi kajian
sehingga tanpa mempedulikan unsur-unsur kerohanian dan nilai akhlak, contohnya
penciptaan klon manusia yang bertentangan fitrah manusia dan kewujudan kuasa Tuhan.
Sehubungan itu, ilmu pengetahuan masa kini gagal melihat hubungan yang saling
berkaitan antara ilmu saintifik dan agama kerana ia telah membawa kepada
pemisahan ilmu yang melanda umat Islam kini. (Mohd Kamal Hassan, 1986:13).
KESIMPULAN
Sistem
pendidikan yang diadaptasi oleh Barat telah mewujudkan ketiadaan haluan dan
konflik mental yang melanda pemikiran masyarakat moden hari ini adalah hasil
pengembangan ilmu yang menafikan hakikat kewujudan dan kekuasaan Allah SWT. Sistem
ini mengelilingi dunia umat Islam yang menerapkan nilai ilmu hanyalah untuk
duniawi semata-mata atau lebih bersifat kebendaan yang mampu memberi kemudahan
dan mencapai kemajuan fizikal serta teknologi. Oleh itu, seandainya
ilmuwan-ilmuwan Islam tidak menyedari hakikat ini dan mula meletakkan asas
dalam setiap ilmu pengetahuan adalah Allah SWT, maka masyarakat orang Islam
akan terus mengalamai pola-pola pembangunan yang pincang dan membawa kepada
kerosakkan nilai akhlak sehingga melahirkan manusia yang hanya bertunjungkan ilmu
berdasarkan akal semata-mata.
RUJUKAN
Basri
bin Husin. (2009). Beberapa aspek epistemologi:
Konsep, tabiat dan sumber-sumber
ilmu
dalam tradisi Islam. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Mohd Kamal Hassan. (1986). “Penghayatan Islam dalam Mempelajari dan Mengembangkan Ilmu” dalam Tajul
Ariffin Noordin dan Abdul Raof Dalip (ed), Pendidikan Sepadu. Bangi
: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sulaiman
Noordin. (2008). Sejarah pemikiran 1.
Bangi: Pusat Pengajian Umum UKM.
Sidek Baba. (2011). Tajdid ilmu
dan pendidikan. Kuala Lumpur: Techknowlogic Trading Sdn. Bhd.